Honda CR-Z zdobyła najwyższą ocenę Euro NCAP za ogólny poziom bezpieczeństwa

dodano: 30.08.2010

Zgodnie z najnowszymi wynikami niezależnych testów zderzeniowych Euro NCAP, Honda CR-Z - idąc w ślady modelu Insight - została oceniona jako jeden z najbezpieczniejszych samochodów w Europie.

 

System oceniania w ramach Euro NCAP polega na podsumowaniu ogólnych wyników w zakresie bezpieczeństwa, w efekcie czego klienci otrzymują zrozumiały, pojedynczy rezultat. Ocena jest wypadkową wyników w zakresie ochrony pasażerów podczas zderzenia czołowego, bocznego, uderzenia bokiem w słup i najechania od tyłu, a ponadto ochrony dzieci przewożonych w aucie w odpowiednich fotelikach, ochrony pieszych podczas najechania oraz dostępności systemu stabilizacji toru jazdy (ESP). Honda CR-Z otrzymała maksymalną, 5-gwiazdkową ocenę.

 

Wprowadzony w lutym 2009 r., nowy algorytm oceniania wykorzystuje tzw. wynik ważony, łączący wiele aspektów ochrony zapewnianej przez samochód: zabezpieczenie dorosłych (50%), dzieci (20%) i pieszych (20%) uzupełnia dostępność systemu ESP (10%). Według EU 27 2010 system ESP (w Hondzie nazywany VSA) musi być montowany seryjnie w co najmniej 90% pojazdów z palety modelowej, aby mógł on być doliczony do wyników zderzeniowych.

 

CR-Z jest najnowszym z serii samochodów Hondy, które zdobyły najwyższe oceny. Od czasu wprowadzenia nowego systemu oceniania, Euro NCAP przetestował 4 inne modele Hondy - Civic, Accord, Jazz i ostatnio Insight. Wszystkie zdobyły najwyższą ocenę - 5 gwiazdek, przy czym Hondę Insight nazwano także „najbezpieczniejszym pojazdem hybrydowym". Jednocześnie model ten uzyskał drugi wynik spośród aut badanych w ramach Euro NCAP w całym roku 2009.

 

Ocena Euro NCAP odzwierciedla dbałość Hondy o kwestię bezpieczeństwa, co potwierdzają wieloletnie badania, wewnętrzne testy bezpieczeństwa i nieustanne dążenie do podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Otworzony w 2001 roku ośrodek testów zderzeniowych samochodów w centrum badawczo-rozwojowym Hondy w Tochigi, analizuje zderzenia modeli o różnej wielkości i masie, pomagając w opracowywaniu rozwiązań mających na celu redukcję ryzyka obrażeń zarówno u pasażerów samochodów, jak i u pieszych. Obiekt ten umożliwia symulację zderzeń i kolizji różnych pojazdów w absolutnie dowolnej konfiguracji i pod dowolnym kątem. Było to pierwsze na świecie centrum badań zderzeniowych pod dachem, pozwalające na analizy w dowolnych warunkach pogodowych przez cały rok.

 

Elementy systemu bezpieczeństwa w Hondzie CR-Z

 

Vehicle Stability Assist (VSA, system stabilizacji toru jazdy - ESP)
Vehicle Stability Assist pomaga kierowcy zachować kontrolę nad autem podczas jazdy w zakrętach, przyspieszania i nagłych manewrów. System selektywnie przyhamowuje pojedyncze koła, przywracając stabilność autu, a w razie potrzeby potrafi ograniczyć moc i moment obrotowy silnika.

Układ hamulcowy
14-calowe, wentylowane tarcze z przodu i pełne tarcze z tyłu zapewniają stabilne i skuteczne hamowanie, w czym wspierają je systemy ABS (zapobiega blokowaniu się kół przy hamowaniu), EBD (elektronicznie rozdziela siłę hamowania pomiędzy koła) i BA (wspomaga hamowanie awaryjne).

 

Nadwozie ACE (Advanced Compatibility Engineering)
Opracowana w ośrodku badawczym Tochigi, struktura nadwozia ACE stanowi dziś jeden z najistotniejszych elementów bezpieczeństwa w pojazdach Hondy.
Struktura ACE to własne rozwiązanie Hondy, zwiększające ochronę pasażerów oraz poprawiająca reakcje nadwozia podczas kolizji czołowych. Konstrukcja ACE wykorzystuje sieć połączonych elementów strukturalnych do równomiernego, harmonijnego rozdziału energii zderzenia pomiędzy elementami przedniej części pojazdu. Zaawansowane zarządzanie energią zderzenia czołowego pomaga obniżyć siły przenoszone na kabinę pasażerską i w bardziej równomierny sposób rozprasza energię przenoszoną w czasie kolizji na inne pojazdy.

Ochrona pieszych
W CR-Z znajdziemy także wiele elementów zaprojektowanych z myślą o ochronie pieszych. Badania wykazały, że owe elementy mogą w ogromnym stopniu poprawić szanse pieszego na przeżycie uderzenia przez jadący pojazd. Wśród owych elementów znajdziemy zawiasy wycieraczek, które odłamują się przy uderzeniu, sprężyste, pochłaniające energię mocowania przednich błotników i zawiasy maski, a także dużą, pozbawioną wzmocnień przestrzeń w przednim pasie, pozwalającą na daleko idącą deformację.

 

Poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa
We wszystkich modelach przednie i boczne poduszki powietrzne uzupełniają kurtyny powietrzne. Przy wszystkich siedzeniach montuje się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym pasy przednie wyposaża się także w napinacze (ELR) i dwustopniowe ograniczniki napięcia. Tylne fotele wyposażono w mocowania ISOFIX do bezpiecznego kotwiczenia fotelików dziecięcych.

 

Aktywne zagłówki
Przednie fotele w modelu CR-Z wyposażone są w aktywne zagłówki, minimalizujące ryzyko urazów kręgosłupa szyjnego podczas kolizji w wyniku najechania od tyłu. Kiedy siły uderzenia powodują napór ciała pasażera na oparcie fotela, sztywna płyta pod plecami naciska na cięgło unoszące i wysuwające w przód zagłówek.

Euro NCAP dla Hondy CR-Z

 

O CR-Z
Honda CR-Z jest unikatowym, nowym samochodem, łączącym zalety czystego, wydajnego hybrydowego zespołu napędowego składającego się z silników benzynowego i elektrycznego, z 6-stopniową manualną skrzynią biegów i modnym nadwoziem coupé.
CR-Z jest pierwszym samochodem, w którym silnik 1.5 i-VTEC połączono z systemem IMA. Efekt, to znakomita wydajność układu napędowego, niskie spalanie oraz gwarantowana kierowcy przyjemność z jazdy. CR-Z emituje zaledwie 117 g CO2/km w cyklu testowym EU, zużywając tylko 5 l benzyny na 100 km.

 

System trzech trybów jazdy
Specjalnie dla modelu CR-Z inżynierowie Hondy opracowali system trzech trybów jazdy (3-Mode Drive System), który pozwala kierowcy na zmianę charakterystyki pracy niektórych systemów samochodu w zależności od potrzeb i bieżących warunków eksploatacji. Poprzez znaczącą zmianę reakcji auta, nowy system zastosowany w modelu CR-Z umożliwia adaptację do zmiennych warunków drogowych.

 

Ta nowa funkcja daje kierowcy możliwość wyboru jednego z trzech trybów, z których każdy zakłada inne ustawienia reakcji przepustnicy, układu kierowniczego, zatrzymywania silnika spalinowego na postoju (auto-stop), klimatyzacji oraz poziomu wspomagania systemem IMA. Zaprojektowany przez Hondę system umożliwia wybór pomiędzy jazdą dającą najwięcej przyjemności z podróżowania, jazdą maksymalnie ekonomiczną lub jazdą w trybie będącym kompromisem między dwiema poprzednimi opcjami.

 

Tryb SPORT
Kiedy kierowca CR-Z-a jest poza miastem i chce się nacieszyć otwartą drogą, może włączyć tryb SPORT. Wyostrza on reakcje silnika na ruchy pedału gazu, zmienia zachowania systemu hybrydowego IMA, intensywniej wspierającego silnik benzynowy mocą silnika elektrycznego, oraz zmniejsza siłę wspomagania układu kierowniczego.

Tryb ECON
Tryb ECON czyni oszczędność spalania priorytetem działania zespołu napędowego, dostosowując odpowiednio współdziałanie przepustnicy, klimatyzacji i systemu hybrydowego. W sytuacjach, gdy sportowa jazda nie będzie możliwa lub pożądana, funkcja Eco Assist, w połączeniu z trybem ECON, pozwoli kierowcy na bicie osobistych rekordów niskiego spalania paliwa w ulicznym korku.
Tryb ECON obniża czułość przepustnicy, by reakcje silnika były bardziej łagodne - w tym trybie do zarządzania pracą silnika służą inne mapy sterowania, które umożliwiają maksymalną oszczędność spalania. Wykorzystanie silnika elektrycznego do wspierania pracy silnika benzynowego poddane zostaje priorytetowi ekonomiki jazdy, a nie osiągów. Także praca klimatyzacji ulega zmianie - system wentylacji przełącza się częściej na obieg zamknięty i ograniczone zostaje działanie sprężarki klimatyzacji, by auto zużywało jak najmniej paliwa. W trybie ECON czas zatrzymania silnika na postoju znacząco się wydłuża.

 

Tryb NORMAL
Tryb NORMAL znajdzie zastosowanie w większości sytuacji drogowych, zapewniając odpowiedni kompromis pomiędzy osiągami, ilością zużywanego paliwa i poziomem emisji zanieczyszczeń.