Zgodnie z najnowszymi wynikami niezależnych testów zderzeniowych Euro NCAP, Honda CR-Z - idąc w ślady modelu Insight - została oceniona jako jeden z najbezpieczniejszych samochodów w Europie.
System oceniania w ramach Euro NCAP polega na podsumowaniu ogólnych wyników w zakresie bezpieczeństwa, w efekcie czego klienci otrzymują zrozumiały, pojedynczy rezultat. Ocena jest wypadkową wyników w zakresie ochrony pasażerów podczas zderzenia czołowego, bocznego, uderzenia bokiem w słup i najechania od tyłu, a ponadto ochrony dzieci przewożonych w aucie w odpowiednich fotelikach, ochrony pieszych podczas najechania oraz dostępności systemu stabilizacji toru jazdy (ESP). Honda CR-Z otrzymała maksymalną, 5-gwiazdkową ocenę.
Wprowadzony w lutym 2009 r., nowy algorytm oceniania wykorzystuje tzw. wynik ważony, łączący wiele aspektów ochrony zapewnianej przez samochód: zabezpieczenie dorosłych (50%), dzieci (20%) i pieszych (20%) uzupełnia dostępność systemu ESP (10%). Według EU 27 2010 system ESP (w Hondzie nazywany VSA) musi być montowany seryjnie w co najmniej 90% pojazdów z palety modelowej, aby mógł on być doliczony do wyników zderzeniowych.
CR-Z jest najnowszym z serii samochodów Hondy, które zdobyły najwyższe oceny. Od czasu wprowadzenia nowego systemu oceniania, Euro NCAP przetestował 4 inne modele Hondy - Civic, Accord, Jazz i ostatnio Insight. Wszystkie zdobyły najwyższą ocenę - 5 gwiazdek, przy czym Hondę Insight nazwano także „najbezpieczniejszym pojazdem hybrydowym". Jednocześnie model ten uzyskał drugi wynik spośród aut badanych w ramach Euro NCAP w całym roku 2009.
Ocena Euro NCAP odzwierciedla dbałość Hondy o kwestię bezpieczeństwa, co potwierdzają wieloletnie badania, wewnętrzne testy bezpieczeństwa i nieustanne dążenie do podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Otworzony w 2001 roku ośrodek testów zderzeniowych samochodów w centrum badawczo-rozwojowym Hondy w Tochigi, analizuje zderzenia modeli o różnej wielkości i masie, pomagając w opracowywaniu rozwiązań mających na celu redukcję ryzyka obrażeń zarówno u pasażerów samochodów, jak i u pieszych. Obiekt ten umożliwia symulację zderzeń i kolizji różnych pojazdów w absolutnie dowolnej konfiguracji i pod dowolnym kątem. Było to pierwsze na świecie centrum badań zderzeniowych pod dachem, pozwalające na analizy w dowolnych warunkach pogodowych przez cały rok.
Elementy systemu bezpieczeństwa w Hondzie CR-Z
Vehicle Stability Assist (VSA, system stabilizacji toru jazdy - ESP)
Vehicle Stability Assist pomaga kierowcy zachować kontrolę nad autem podczas jazdy w zakrętach, przyspieszania i nagłych manewrów. System selektywnie przyhamowuje pojedyncze koła, przywracając stabilność autu, a w razie potrzeby potrafi ograniczyć moc i moment obrotowy silnika.
Układ hamulcowy
14-calowe, wentylowane tarcze z przodu i pełne tarcze z tyłu zapewniają stabilne i skuteczne hamowanie, w czym wspierają je systemy ABS (zapobiega blokowaniu się kół przy hamowaniu), EBD (elektronicznie rozdziela siłę hamowania pomiędzy koła) i BA (wspomaga hamowanie awaryjne).
Nadwozie ACE (Advanced Compatibility Engineering)
Opracowana w ośrodku badawczym Tochigi, struktura nadwozia ACE stanowi dziś jeden z najistotniejszych elementów bezpieczeństwa w pojazdach Hondy.
Struktura ACE to własne rozwiązanie Hondy, zwiększające ochronę pasażerów oraz poprawiająca reakcje nadwozia podczas kolizji czołowych. Konstrukcja ACE wykorzystuje sieć połączonych elementów strukturalnych do równomiernego, harmonijnego rozdziału energii zderzenia pomiędzy elementami przedniej części pojazdu. Zaawansowane zarządzanie energią zderzenia czołowego pomaga obniżyć siły przenoszone na kabinę pasażerską i w bardziej równomierny sposób rozprasza energię przenoszoną w czasie kolizji na inne pojazdy.
Ochrona pieszych
W CR-Z znajdziemy także wiele elementów zaprojektowanych z myślą o ochronie pieszych. Badania wykazały, że owe elementy mogą w ogromnym stopniu poprawić szanse pieszego na przeżycie uderzenia przez jadący pojazd. Wśród owych elementów znajdziemy zawiasy wycieraczek, które odłamują się przy uderzeniu, sprężyste, pochłaniające energię mocowania przednich błotników i zawiasy maski, a także dużą, pozbawioną wzmocnień przestrzeń w przednim pasie, pozwalającą na daleko idącą deformację.
Poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa
We wszystkich modelach przednie i boczne poduszki powietrzne uzupełniają kurtyny powietrzne. Przy wszystkich siedzeniach montuje się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym pasy przednie wyposaża się także w napinacze (ELR) i dwustopniowe ograniczniki napięcia. Tylne fotele wyposażono w mocowania ISOFIX do bezpiecznego kotwiczenia fotelików dziecięcych.
Aktywne zagłówki
Przednie fotele w modelu CR-Z wyposażone są w aktywne zagłówki, minimalizujące ryzyko urazów kręgosłupa szyjnego podczas kolizji w wyniku najechania od tyłu. Kiedy siły uderzenia powodują napór ciała pasażera na oparcie fotela, sztywna płyta pod plecami naciska na cięgło unoszące i wysuwające w przód zagłówek.